Sportbulletin
gallery/Starten met hardlopen 6 aanbevelingen 800-350

Starten met hardlopen 6 aanbevelingen 

Hardlopen een gezonde en leuke vorm van bewegen

Wat kun je doen om meer te bewegen? Wat is een fijne sport, waar je ook nog eens je eigen tijd kan indelen? Starten met hardlopen kan een goed alternatief zijn om meer te gaan bewegen. Je bent buiten en vaak zie je mooie plekken onderweg. Je komt thuis met een beter, tevredener en gezonder gevoel.

Als je je aan een aantal cruciale punten houdt, is hardlopen een gezonde en leuk onderdeel van sportief bewegen.

 

 

1-De voordelen van hardlopen

 

Geloof me, bewegen wordt steeds belangrijker!

 

Door te investeren in (sportief) bewegen zoals hardlopen investeren je niet alleen in gezondheid maar kan het ook participatie en sociale samenhang bevorderen.

 

Ook niet onbelangrijk: intensieve lichamelijke activiteit zorgt voor de aanmaak van endorfine; dat ook wel het gelukshormoon wordt genoemd. En natuurlijk train je je longen, waardoor je longcapaciteit toeneemt en je efficiënter gaat ademhalen. Al met al word je minder snel moe en heb je meer zin in gezellige activiteiten.

 

2- Veel mensen kunnen hardlopen of leren hardlopen

 

Je kunt zowel recreatief of in wedstrijdverband hardlopen. Ook hier houdt ik het eenvoudig en gaat deze blog over hardlopen in de recreatieve sfeer. Een andere vorm van hardlopen is joggen of trimmen. Ben je nog niet zover om te hardlopen is joggen of wandelen ook een goed alternatief. 

 

Want toch blijkt het voor de één iets moeilijker te zijn dan voor de ander om te starten met hardlopen. Je moet net zoals met (stevig)wandelen en joggen zin en tijd maken. Maar vooral ook gemotiveerd zijn.

 

3- Bouw je hardloopsessies langzaam op

 

De meest gemaakte fout van beginnende hardlopers is dat ze te snel en te veel doen. Als je blessures wilt voorkomen en het hardlopen wilt volhouden is het belangrijk dat je rustig begint!

 

Start twee keer in de week met een korte training, waarna je je trainingsarbeid langzaam opbouwt. Dat is echt een goede start.

 

Maar let op!

 

Ik vind het toch niet altijd goed om een loopschema te gebruiken. Het gevaar bestaat namelijk dat je alleen maar bezig bent met het halen van de doelen van het schema, en je niet meer naar de signalen van je lichaam luistert.

 

Daarnaast, wat voor de één een goed programma is, is voor de ander te langzaam of juist te snel. Als je jouw lichaam de opbouw laat bepalen, is de kans veel groter dat je het hardlopen op de lange duur volhoudt.

 

4- Warming-up en Cooling down

 

Stap naar buiten en de wereld wordt je sportschool. Maar voordat je met je training begint, adviseer ik je een warming-up te doen.

 

Ik ben geen voorstander van rekken en strekken. Je hebt ze vast wel eens gezien: hardlopers die met een been op een (te)hoge afzetting hun spieren strekken. Erg professioneel maar om lekker te kunnen lopen of blessures te voorkomen, is het niet nodig. Vijf minuten a tien minuten stevig wandelen en desnoods wat ontspanningsoefeningen is voldoende.

 

5- Vuistregel en advies bij hardlopen

 

Een grappige vuistregel die ik hanteerde voor de hoogte van mijn looptempo is dat je tijdens het lopen nog een liedje kunt zingen. Raak je dan buiten adem? Dan ga je dus te snel.

 

Met anderen lopen

 

Mijn advies is ook de eerste maanden alleen te trainen. In groepsverband is gezellig en werkt positief als je even geen zin hebt, maar het gevaar is dat je het tempo gaat lopen van de ander. Dat kan voor jou te langzaam zijn. Ik heb meegemaakt dat het tempo te hoog was met als gevolg blessures!

 

6- Hoe houd je hardlopen vol?

 

Ik realiseer me en ervaar dat soms zelf ook dat het lastig kan zijn om de deur uit te gaan om te gaan lopen. Maar wees sterk en zet door! Stel realistische doelen. Stel doelen die je aan kunt. Het mooiste doel dat je kunt stellen, is het maken van een begin. Dus niet: ‘Dit jaar moet ik tien kilometer kunnen lopen. Maar, dit jaar begin ik met hardlopen en wil ik volhouden. 

 

Stoor je niet aan de hoeveelheid beschikbare informatie over hardlopen dat werkt meestal verwarrend. Het allerbelangrijkst is dat jij het op wilt pakken. Hou je vooral niet teveel bezig met details, maar concentreer je op wat er echt toe doet.

 

Tot slot

 

Heel belangrijk is goede hardloopschoenen te dragen, die ondersteunen en lekker zitten. Het is voor een startende loper slim om bij een hardloopspeciaalzaak de eerste schoenen te kopen.

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel reageren, dan kan dat hier.

 

Zo, nu naar buiten en fijn hardlopen.