Sportbulletin
gallery/Sporten bij koud weer en vijf tips 1200-320-

Sporten bij koud weer en 5 tips

Bij koud weer hoef je echt niet op je stoel te blijven zitten 

Ja natuurlijk, ook sporten bij koud weer, als de nachtvorst zijn kop opsteekt en de temperatuur ook overdag behoorlijk omlaag gaat. Hoe kun je jouw wandel, jogging of hardloop uurtje bij koud weer het beste aanpakken? Waarop je moet letten om je niet door de kou te laten inpakken.

 

Gevoelstemperatuur

 

Bij koud weer reagareert het lichaam van ieder mens anders dan bij normale weersomstandigheden. Kou is niet alleen afhankelijk van de temperatuur, maar hangt ook af van de windrichting en snelheid. De aangegeven temperatuur kan positief zijn, maar als je buiten bent kan de gevoelstemperatuur veel kouder zijn.

 

Ook bij kou sportief bewegen

 

Maar je hoeft tijdens een koude periode niet op je stoel te blijven zitten. Dus hopla, naar buiten en sportief bewegen! Juist in de herfst en winter moet je eigenlijk aan buitensport doen, want sportief bewegen bij lage temperaturen maakt je gezonder, maar dan moet je je wel aan een paar regels houden.

 

 

Mijn eerste tip aan jou is de volgende: Zoek ongelukken niet op. Is het weer te winters met kans op harde regenbuien, onweer, verse sneeuw of ijzel, sla dan gewoon een keer over, of ga naar de sportschool. Raadpleeg voor je naar buiten gaat eerst even een weerradar met actuele informatie zoals buienradar.

 

Bij kou wind in de rug

 

Als het weer veilig is en je kunt naar buiten, zorg dat je de eerste helft van het wandelen of joggen tegen de wind loopt en het tweede gedeelte wanneer je vermoeid bent de wind zoveel mogelijk in de rug hebt. Uiteraard geldt dit ook wanneer je gaat fietsen.

Maar let op: Bij slechte weersomstandigheden en onvoldoende beschermende kleding (bijvoorbeeld natte of bezwete kleding) ben je minder weerbaar voor de kou.

 

Werk in laagjes

 

Ik ben vele jaren voetbaltrainer geweest en stond soms wel drie uur op het veld met een temperatuur rond het vriespunt. Ik koos dan voor thermos-ondergoed. Het materiaal wat hiervoor is gebruikt noemen we polypropyleen. Het materiaal neemt geen vocht op maar geeft het door aan de volgende laag. Zo blijft je huid droog en blijf je lekker warm. Trek vervolgens een T-shirt aan en een vestje of dun truitje erover. Staat er veel wind? Bescherm jezelf dan met een windjack.

 

Blijf drinken 

 

Drinken is altijd belangrijk. In de zomer grijp je veel sneller naar je bidon om met water je dorst te temperen. In de kou heeft je lichaam tijdens het sporten ook deze dorst maar heb jij dat zelf niet in de gaten. Regelmatig blijven drinken dus!

 

Maak je beter zichtbaar

 

Als je bij duisternis sportief beweegt kan gevaren opleveren. Reflectoren horen bij de basisuitrusting van iedere jogger of wandelaar die in de winterse ochtend- of avonduren op pad gaat. Als je dan ook nog lichtgekleurde kleding draagt, ben je tot op een afstand van 150 meter beter zichtbaar. 

 

Nog vijf tips:

 

  • Alles met mate: loop in een matig tempo en waag je niet aan te lange afstanden.
  • Loopschoenen dragen die geschikt zijn voor winterse omstandigheden
  • Bij ijzige kou kun je niet bedekte lichaamsdelen insmeren. Bij harde koude wind doet vaseline wonderen. Denk ook aan je lippen. Een goede lippenbalsem is al voldoende.
  • Vermijd stilstaan, je koelt veel te snel af
  • De eerste neiging van veel sporters na een koude training, is om zo snel mogelijk onder de warme douche te springen. Dit is echter niet verstandig: de bloedvaten in het lichaam zijn door de kou vernauwd en zullen in een warme omgeving (te) snel weer uitzetten, waardoor de bloeddruk scherp daalt en men flauw kan vallen. Even rustig opwarmen met een kopje thee is dus verstandiger.

 

Je lichaam heeft bij kou ook trucjes

 

Kou heeft een grote invloed op ons functioneren en de spieren. Het lichaam heeft leuke trucjes om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daalt. Een normale lichaamstemperatuur is 37 graden en dit wil je lichaam graag zo houden. Als je de kou in gaat gebruikt het lichaam een mechanisme dat bloedvatvernauwing heet.

 

Het bloed blijft zo dicht bij het lichaam waardoor je minder snel afkoelt. Daarom krijg je dus ook sneller koude handen en voeten. Ook kan het lichaam gaan rillen. Rillen is het snel samentrekken van de spieren in het lichaam. Dit kost energie en dat levert natuurlijk weer warmte op. Gaat je lichaam trillen wordt het wel hoog tijd om je ergens te verwarmen!

 

Ademhaling

 

Als je buiten sportief beweegt, dan heb je vast ook wel gemerkt dat het je lichaam een stuk meer energie kost om in de kou te sporten. Veel meer dan wanneer het buiten warm is. Dit heeft te maken met je ademhaling.

 

Wanneer je lucht inademt, adem je vocht in. Dit vocht verwarmt je lichaam en adem je vervolgens ook weer uit. De warmte die je lichaam weer verlaat zorgt er ook voor dat je afkoelt. Als de lucht koud en droog is, haal je meer en dieper adem. Dan verliest je lichaam meer warmte en dus energie.

 

Koude lucht is droge lucht en kan weinig vocht vasthouden. Je verliest dus veel makkelijker vocht als je in de kou een inspanning levert. Ook het zweet op je lichaam verdampt een stuk sneller. Zorg dus dat jij dat vochtverlies aanvult met water voor je lichaam. Zie hierboven het kopje "blijf drinken". 

 

Zo, zelfs bij koud en nat weer staat buitensport niets meer in de weg. Tenminste zolang je maar de belangrijkste regels van sporten bij koud weer ter harte neemt.

 

Zoals boven aangegeven, kun je in de winterperiode natuurlijk ook de sportschool induiken, of buiten sporten en sportschool combineren. Wat jij wil.

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel reageren, dan kan dat hier.