Sportbulletin
Hoe gezond zwemmen is

Hoe gezond zwemmen is!

Wie eens heeft leren zwemmen, zal dat nauwelijks verleren. 

Wat is misschien wel de gezondste manier van sportief bewegen? Ontdek hoe je met deze manier van bewegen razendsnel calorieën verbrandt, je conditie verbetert, je spieren soepel maakt en vrijwel geen blessures oploopt.

Tegen het eind van dit artikel moet je toegeven dat er geen gezondere sport voor je lichaam is dan zwemmen.

Tenminste als je kunt zwemmen, anders eerst een paar lesjes nemen…

 

Zwemmen en kinderen

 

Nederland heeft in vergelijking met andere landen misschien wel de meeste mensen die kunnen zwemmen. Kinderen gaan op vrij jonge leeftijd op zwemles. Je kunt diploma A, B en C halen maar de meeste kinderen stoppen na het B-diploma.

 

Zo rond de vijfjarige leeftijd komen kinderen steeds meer buiten het zicht van hun ouders. Het is dan belangrijk dat ze zichzelf kunnen redden als ze in het water vallen. Motorisch gezien kunnen kinderen rond deze leeftijd goed leren zwemmen.

 

Zwemmen kunnen kinderen leren via reguliere zwemlessen, maar sommige scholen bieden ook schoolzwemmen aan.

 

Zwemmen en volwassenen

 

Wie als kind geen zwemles heeft gehad, zal als volwassene vaak niet (goed) durven zwemmen. Maar het kan ook voorkomen dat je angst voor water hebt gekregen en niet meer verder het water in durft dan pootje baden langs de waterkant.

 

Toch, is heel goed mogelijk om op latere leeftijd goed of beter te leren zwemmen. Veel deelnemers aan het volwassenen zwemmen zeggen later dat ze dat eigenlijk veel eerder over die drempel hadden gewild.

 

Bovendien, wie eens heeft leren zwemmen, zal dat nauwelijks verleren. Ook de kans op blessures blijft relatief gering. Tenzij je uitglijdt op de tegelvloer rond het zwembad is een blessure onwaarschijnlijk.

 

Hoe komt het dat zwemmen zo gezond is?

 

Weinig andere activiteiten hebben zo’n gunstig effect voor je hele lijf. Zwemmen is een krachttraining voor zowel boven- als onderlichaam. Daarnaast is het niet belastend. Het water maakt je vederlicht zodat je pezen en gewrichten weinig druk ondervinden. Ook maakt het de rug soepel en versterkt het de rugspieren. Wie regelmatig zwemt heeft dan ook vaak minder last van rugklachten.

 

Je arm en beenspieren worden ook sterker door de weerstand van het water. Je buik- en nekspieren train je ook. Kortom, je traint haast elk spiertje in het lichaam en maakt tegelijk spiermassa aan.

 

Ook voor hart en longen is zwemmen goed.

 

Wie regelmatig zwemt heeft dan ook minder kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Wanneer je minstens drie keer per week een halfuur sportief beweegt, daalt je bloeddruk.

 

Minder stress en meer energie in het water

 

In het water zijn werkt heel ontspannend en je doet weer energie op. Al snel ontspannen je spieren en je merkt dat je gewoon beter in je vel zit.

 

Je hebt het hoofd leeggemaakt en voelt je positiever en opgewekter. Ook je gevoeligheid voor stress zal sterk afnemen. Een bijkomend voordeel: je nachtrust verbetert wanneer je regelmatig zwemt. Minder stress betekent immers ook vlugger indommelen. De slaap is meestal ook beter en dieper.

 

Warm watertherapie

 

Voor mensen met reuma, rug en RSI-klachten biedt zwemmen dan ook veel voordelen. Na een kwartier in het (warme)water ontspannen de spieren zich. Hierdoor kun je je vloeiender bewegen en voel je je ontspannen. Daarnaast verlicht het de pijn en verstevigt het de houdingsspieren.

 

Zwemmend afvallen 

 

Je verbrandt namelijk vetten door aan duursporten te doen, zoals:

  • wandelen
  • joggen
  • hardlopen
  • fietsen

(Lees meer over deze artikelen op de pagina sportief ) 

 

Bij zwemmen gebruik je al je spieren. Je verbrandt dus veel calorieën. Maar je moet hiervoor wel lang genoeg zwemmen.

 

Pas na ongeveer vijfentwintig minuten begin je opgeslagen vet te verbranden.

 

Sneller vet verbranden

 

Een uitstekende manier om snel vet te verbranden is interval training. Dit kan heel goed bij baantjes zwemmen! 

 

Een voorbeeld?

 

Zwem een bepaalde periode een baantje stevig door en daarna twee baantjes heel ontspannen (hartslag verlagen) enz. Dit kun je een volgende keer opvoeren naar twee stevige baantjes en twee of drie baantjes ontspannen. enz, enz. Ook met de tijd van de totale periode kun je spelen.

 

Voeding ook belangrijk bij afvallen

 

Natuurlijk moet je ondertussen ook op je voeding letten. Het heeft geen zin om drie keer per week sportief te bewegen en je daarna volop op alcohol, frieten of chips te storten. Laat vette en ongezonde voeding zoveel mogelijk achterwege.

 

Zwemmen combineren met andere beweegactiviteiten

 

Natuurlijk kun je zwemmen ook combineren met ander beweegactiviteiten zoals wandelen of hardlopen. Je doet dan bijvoorbeeld twee keer per week aan wandelen of hardlopen en één keer aan zwemmen. Het is een ideale combinatie waarbij de zwemsessie als een soort hersteltraining voor de belastende loopsessie werkt.

 

Nog meer voordelen

 

Heb je een blessure opgelopen bij het sporten, is het vaak toch mogelijk dat je wel kunt zwemmen.

 

Is het niet mogelijk om buiten te zwemmen, dan kan dat natuurlijk overdekt.

 

Zwemmen is niet duur. Een zwembroek, zwempak en zwembrilletje kosten niet veel. De toegang tot het zwembad kost hooguit een paar euro. Vaak zijn er ook goedkope abonnementen.

 

Zwemmen in de zee, gezond en een heerlijke verkoeling 

 

Zoek in de zomer ook vooral het zoute zeewater op! Dat is namelijk rijk aan magnesium dat ervoor zorgt dat het vochtgehalte van je huid op peil blijft. Ook blijkt uit onderzoek dat zeewater goed is voor sommige huidaandoeningen, zoals psoriasis. Het zout en het kaliumchloride in het water zijn voordelig voor de huid en versnellen het genezingsproces. Eveneens zouden kinderen met eczeem baat hebben bij zwemmen in de zee.

 

Maar let wel op de kleur vlag aan het strand!

 

De reddingsbrigade doet altijd haar uiterste best om het veilig te houden op het strand en in de zee. Zodat iedereen van het strand en de zee kan genieten. Dat doen ze ook door een vlag te hijsen. Deze strandvlaggen hebben diverse kleuren. De kleuren geven aan hoe veilig het is. En wat je wel én niet kunt doen. Maar pootje baaien kan bijna altijd. :-)

 

De rode vlag met blauwe rechthoek: 

Zwemmen is toegestaan maar niet met drijvende voorwerpen.

 

De gele vlag:
Het is gevaarlijk om te zwemmen. Drijvende voorwerpen zijn verboden.

 

De rode vlag:
Het is verboden te zwemmen.

 

De oranje windzak:
Je mag zwemmen. Maar het gebruik van drijvende voorwerpen (luchtbedden, zwembanden, rubberbootjes) is verboden vanwege het risico op afdrijven.

 

De rood-gele vlaggen:
Het gebied tussen de twee rood-gele vlaggen is een bewaakte badzone. Strandwachten houden binnen deze zone toezicht. Watersport is in deze zone verboden

 

De zwart-wit geblokte vlaggen:
In de zone tussen de twee vlaggen mag u aan toegestane watersporten doen.

 

De vraagteken vlag:
Er is een kind gevonden, dat zijn ouders kwijt is.

 

Als je je aan deze regels houdt is zwemmen dus hardstikke gezond!

Zo, nu je zwempak of zwembroek aan en neem een duik.

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel reageren, dan kan dat hier.