Sportbulletin
Bewegen jouw kinderen wel genoeg?

Bewegen jouw kinderen wel genoeg?

Sport of beweeg je te weinig als kind, dan ben je als volwassene ook vaak minder actief

Gelukkig kunnen kinderen weer bij hun club te trainen. Maar er zijn nog wel steeds beperkingen opgelegd. Zo zitten wedstrijden tegen andere clubs er nog even niet in.

 

Helaas kun jij als ouder of grootouder nog niet genieten van de sportprestaties van je (klein) kinderen. Voorlopig moeten ouders het doen met het op en af rijden naar het sportcomplex om hun kroost te brengen en te halen. En dat is niet onverstandig tijdens deze donkere dagen.

 

Toen er voor de jeugd groen licht werd gegeven was de opkomst bij de trainingen hoog. We zijn inmiddels al wat weken verder. Maar nu lees en hoor ik dat bij verschillende verenigingen het aantal kinderen bij de trainingen aan het teruglopen is.

 

Heb je de laatste cijfers van het NOC*NSF hebt gezien? Die laten je toch schrikken. In 2019 waren nog 1,3 miljoen kinderen tussen de zes en twaalf jaar elke week aan het sporten. Maar nu zijn dat er nog maar 800.000. Dat is een daling van 35%!

 

Op de basisscholen vallen de gymnastieklessen steeds vaker uit. Waardoor er daar ook minder gesport wordt. En dan zijn er ook nog scholen waar helemaal geen sportlessen gegeven worden. Zij kunnen geen gymleerkracht vinden, zijn platzak of hebben al een overvol lesrooster.

 

Uit allerlei eerdere onderzoeken en publicaties blijkt dat kinderen al jaren minder bewegen.

Met de corona-epidemie kon het niet uitblijven dat dit ook een extra negatief effect heeft op het bewegen bij kinderen.

 

Dat is een slechte ontwikkeling, want wanneer je kind te veel zit kan dat op termijn noodlottig zijn.

 

Voldoende beweging is van belang voor zowel de fysieke als de mentale ontwikkeling van je kind. Dat gaan ze missen wanneer ze te veel zitten en te weinig bewegen.

Beweeggedrag wordt op kinderleeftijd al aangeleerd. Sport of beweeg je als kind te weinig, dan ben je als volwassene ook vaak minder actief. Willen we de komende generatie volwassenen gezond houden, dan is het belangrijk om op kinderleeftijd al veel te bewegen.

 

Bewegen, maar ook voeding zijn belangrijke ingrediënten voor het welzijn van kinderen. Het kan zelfs leiden tot betere schoolprestaties en minder uitval. Bewegen is goed, meer bewegen is beter.

 

Tot slot heb ik nog wat tips voor je wat jij kunt doen om je kind actief te krijgen en te houden.

 

  • Als ouders kun je helpen bij de houding en het gedrag van je kind wat betreft sport en bewegen.

 

  • Als ouder een positief voorbeeld te geven door zelf ook aan sport of beweegactiviteiten mee te doen.

 

  • Maak bewegen onderdeel van de dagelijkse gewoonte van je gezin.

 

  • Breng je kinderen naar plaatsen waar ze kunnen bewegen, sporten en spelen

 

  • Wees positief over sport en beweegactiviteiten van je kinderen en moedig ze aan

 

  • Laat kinderen ook nieuwe sporten uitproberen

 

  • Beperk de schermtijd van je kinderen (computer, tablet, mobiel, videogames en tv)

 

  • Moedig je kinderen aan om zelf leuke beweeg en sportactiviteiten te doen

 

Wil je naar aanleiding van dit artikel reageren, dan kan dat hier.